René Koerhuis

19/12/2016

René Koerhuis

Het rommelt (opnieuw of nog steeds?) in dealerland. Eind vorige week kwam er opnieuw een persbericht dat de gemoederen bezighoudt. Is het de opmaat naar één merkdealer per land of per geografische regio zoals de Benelux?

Ooit was het heel gewoon dat elk dorp zijn eigen smid of mechanisatiebedrijf had. Op zich logisch, want ver reizen met een onbeslagen paard of 30 pk-trekkertje was er niet bij. En dealerschappen van trekkers, machines en werktuigen waren nog niet exclusief. Het aantal boeren neemt echter nog steeds gestaag af, de schaalvergroting neemt verder toe en voertuigen en machines worden niet zo zeer meer groter, maar vooral intelligenter en professioneler. Eén van de gevolgen hiervan is dat het vooral voor kleinere dealerbedrijven steeds moeilijker wordt om (genoeg) geld te verdienen en voldoende kennis in huis te halen en te houden. Fabrikanten zien dit ook en reorganiseren overal ter wereld keer op keer hun distributienetwerken. In Noord-Amerika, in Duitsland en in de voormalige Sovjet-Unie ontstaan daardoor grote dealerorganisaties met soms tientallen vestigingen. Enkele voorbeelden daarvan zijn Cervus Equipment (John Deere), Rocky Mountain Equipment (Case IH, New Holland), Toromont Industries (Caterpillar), Titan Machinery (Case IH, New Holland), BayWa (Agco), Agravis (Agco, Claas) en EkoNiva (John Deere). En met als oorsprong Nederland doet ook Royal Reesink een duit in het zakje met Claas.

In 6 jaar van 26 naar 6 dealers

In 2010 zorgde John Deere voor opschudding in Nederland door afscheid te nemen van haar decennialange importeur Louis Nagel. Dit was mede aanleiding voor een lang ‘ziekbed’ van Louis Nagel waarna het bedrijf in maart 2016 na 140 jaar actief te zijn geweest, uiteindelijk ophield te bestaan. John Deere Nederland bracht het aantal dealers hierna terug van 26 naar 8. In Noordoost-Nederland fuseerden daartoe de dealers Boersma, Jansen & Meppelink en Popken tot GroeNoord en in Zuidwest-Nederland vormden Vervaet en Stehouwer Agri-Machines. Eén van de andere 8 overgebleven dealers, Van Westrenen Mechanisatie, vroeg in juni 2015 faillissement aan. Deze regio werd herverdeeld.

De nieuwste distributiestrategie van John Deere heet ‘Dealer of Tomorrow’ en als onderdeel daarvan neemt GroeNoord nu de meerderheid van de aandelen in collega dealer Greve over. GroeNoord bestrijkt als gevolg hiervan nu heel Noord-Nederland met uitzondering van Noord-Holland.

Naar één dealer per land?

Nederland is niet het enige Europese land waar John Deere haar ‘Dealer of Tomorrow’ strategie uitvoert. In Duitsland ging het aantal dealers al terug van 60 naar 38 en in Groot-Brittannië van 40 naar 25. In Denemarken bewerkt de fabrikant heel het land binnenkort zelfs met slechts één importeur/dealer: Semler Gruppen, de Deense importeur van Volkswagen Group. België is het (enige?) Europese land dat de reorganisatie van distributienetwerken vooralsnog ontspringt dankzij de stevig verankerde wettige bescherming van importeurs en dealers. Maar voor hoe lang nog?