René Koerhuis

25/10/2019

René Koerhuis

Er is iets bijzonders gaande in de landbouw. Zeg maar gerust een aardverschuiving of grondige grondbewerking om in jargon te blijven. Pk’s, meters en kuubs zullen altijd belangrijk blijven, maar tegelijkertijd komt er duidelijk meer aandacht voor digitalisering en dan vooral voor data. In elke sector en bij elke fabrikant/leverancier en coöperatie ontstaan concepten om data te verzamelen. Het lijkt wel of iedereen een ‘byte’ van de toekomstige taart wil. En neem maar van mij aan dat er om die rijk belegde taart gestreden gaat worden. Zo noemt TNO data en digitalisering al de sleutel in agrifood.

Binnenkort vindt de Agritechnica plaats. Hét evenement voor landbouwtechniek en bovendien graadmeter als het gaat om innovaties en de (gemechaniseerde) toekomst van de landbouw. Op de beurs vind je meer dan 70 nieuwe en doorontwikkelde ‘digitale concepten’ en 25% van alle aanmeldingen voor de medailles, de grootste groep, komt uit deze categorie. Eén van de grootste verrassingen in aanloop naar de Agritechnica is DataConnect, een datasamenwerking tussen Claas, John Deere en 365FarmNet. Als dat geen teken van het belang van data is… Ook interessant vind ik de Lemken IQblue-connect module die machine-data koppelt aan het Isobus-systeem van de trekker en AgXtend IsoMax van CNH Industrial, een ‘Isobus-doe-het-zelf-pakket’. En dan zijn er nog giganten zoals Bosch en Continental die respectievelijk een online platform voor digitale toepassingen in de landbouw en een eigen veldrobot introduceren.

Maar data delen verdeelt ook. Zo stapte Agrifirm recent uit het geoplatform Akkerweb omdat het bezoek aan het platform stabiliseert. En wereldwijd zijn er steeds meer boeren en loonwerkers die zich zorgen maken over de integriteit van partijen, leveranciers vooral, die hun data willen opslaan, doorsturen en/of verwerken. Zij nemen het heft in eigen hand en ‘tappen’ zelf de data van de Isobus van hun trekkers en machines af. Want, hoe meer (gratis) data hoe beter.